Home |  Bestellen |  Vestigingen |  Neem contact op |  Nieuws |  Login

Englisch

Nederlands

banner banner banner banner banner

Nieuws

08 september 2017

Australiërs eten meeste vlees

Australiërs zijn de grootste vleeseters ter wereld met 111,5 kilo (bruto*) per persoon.

Nieuw pand vleesbedrijf van Loon in Son: Next level in dierenwelzijn

08 september 2017

SON - Het imago van de vleesindustrie zit vaak in een verdomhoekje maar als het aan Erik en Roland van Loon ligt komt daar snel een einde aan. Tot nog toe hadden de twee ook de neiging om met hun bedrijf Van Loon Group het profiel zo klein mogelijk te houden. Maar de opening van hun hypermoderne nieuwe productiepand en hoofdkantoor zondag in Son vinden ze een mooie gelegenheid om naar buiten te treden.

Zonnepanelen

,,We zijn een maatschappelijk verantwoorde onderneming waar we trots op zijn", zegt Erik van Loon. ,,We houden rekening met onze mensen, met dieren en het milieu. Op ons nieuwe gebouw liggen 7.000 vierkante meter aan zonnepanelen die meer energie leveren dan het gebouw gebruikt. Het heeft de hoogste rating gekregen in de zogeheten Breeam beoordeling. Voor onze 2.000 personeelsleden hebben we goede voorzieningen en we bieden ze voortdurend scholing aan. Ook aan onze van oorsprong buitenlandse collega's die mede hierdoor heel goed bij onze bedrijfscultuur passen."

Zijn broer Roland van Loon zegt dat het bedrijf ook naar buiten moet treden om op de arbeidsmarkt voldoende herkenbaar te zijn. ,,We zijn net begonnen met een grote campagne op Facebook, omdat we veel mensen kunnen gebruiken. Dat maakt het extra goed om aan de wereld te laten zien dat we een respectabel bedrijf zijn. Waar onze werknemers en ook de mensen uit de regio trots op kunnen zijn."

         Vleesverwerking in het productiegebouw. © Fotopersburo van de Meulenhof BV

Vlees eten

Dat is ook waarom de twee niet blind willen zijn voor maatschappelijke discussies over het eten van vlees, zegt Erik. ,,Vooral in de grote steden wordt steeds bewuster en kritischer met eten omgegaan. Wij moeten daarop inspelen en zorgen dat we aan de vraag van consumenten kunnen voldoen. Als het gaat om dierenwelzijn zijn we daarom al lang geleden gestopt met het castreren van varkens. Daarna kwamen de keurmerken Beter Leven met minimaal één ster en Varken van Morgen. We kijken steeds naar de next level in dierenwelzijn."

Het bedrijf doet een proef met vijf varkenshouders die hun dieren volledige vrij van antibiotica groot brengen, zegt Roland. "Dat doen we samen met leverancier van stalsystemen Schippers in Bladel. Alles op deze varkensbedrijven, tot op het laatste boutje en moertje, wordt zowat klinisch schoongemaakt. Het luistert nauw, want vooral biggen zijn heel vatbaar voor virussen en bacteriën. Er mogen daarom geen ongedierte en insecten zijn en alleen vloeren en materialen die goed te reinigen zijn."

Roland zegt dit soort maatregelen zelf te kunnen doorvoeren omdat het bedrijf tegenwoordig de hele keten beheert. ,,We hebben ruim 250 varkenshouders en honderd rundveehouders in Nederland en België als vaste leveranciers. Zij hebben een leverplicht naar ons en wij een afnameplicht tegen de marktprijs plus een toeslag voor het welzijnsniveau. Ook stellen we eisen aan het gebruikte voer, bijvoorbeeld alleen soja die duurzaam geteeld is."

         Roland (l) en Erik van Loon in het nieuwe hoofdkantoor van de Van Loon Group. 

Van Loon Groep doet alle bewerkingen aan de vleesproducten zelf, behalve het slachten, legt Erik uit. ,,Tot nog toe maakten we gebruik van de diensten van meerdere slachterijen, maar sinds kort gaan al onze dieren naar één slachterij. De dieren die daar vandaag worden geslacht staan dezelfde dag in kratjes bij ons op de stoep. Ook voldoen we nu aan de eis in Aziatische landen dat de dieren in hetzelfde land geboren, geslacht en uitgesneden moeten zijn. Want de hier minder gebruikte delen, zoals kopvlees, poten en kraakbeen, gaan naar landen als China, Thailand, Korea en Japan. Daar hebben die onderdelen een grote meerwaarde."

Karbonaadjes

Het nieuwe productiegebouw in Son telt 26.000 vierkante meter vloeroppervlakte. Het hoofdkantoor is verhuisd naar een stijlvolle nieuwe ruimte. In totaal werken er 600 mensen en dat kan doorgroeien naar circa 1.000. Roland laat zien hoe de karbonaadjes, speklapjes, tartaar en vele andere producten in een hoog tempo de lopende band over gaan. "We hebben ongeveer 57 miljoen euro geïnvesteerd in dit pand en kunnen daarin ons groeidoel van 5 procent per jaar voorlopig halen. Ook omdat we automatiseren waar het kan met robots en bijvoorbeeld zelfrijdende karretjes. We zijn helemaal voorbereid op de toekomst."

Bron: Eindhovens Dagblad

« terug | « overzicht